Top

Sosyoloji Tag

  • All
  • Dijital medya
  • Dijital reklam
  • Dijital strateji
  • Eğitim
  • Growth hacking
  • Haber
  • İnceleme
  • Kişisel
  • Kurumsal
  • Markalar
  • Medya
  • Rehber
  • Teknoloji

Buraya tıklayarak indirebilirsiniz çalışmanın orjinalini. –> Hasan Yasin Türkyılmaz _ Görsel Sosyoloji _ 2012 _ Keep Tryin _ Benowski

Yukarıdaki fotoğraf, Benowski’ye ait  bir konsept çalışması ve adı da Keep Tryin  – Denemeye devam et –[2011]. Benowski, İtalya Milan’da çekmiş ve hazırlamış bu fotoğrafı.

Şimdi fotoğrafı ele alırsak; ilk önce ne gördüğümüzü, fotoğrafçının ne gösterdiğini, Barthes’in studium’unu ve punctum’unu da ortaya koyup çalışmayı bitireceğiz.

Fotoğrafta, deliği küçücük olan bir iğne, makine yağları veya ayakkabı boyası ile kirlenmiş, tırnakları tertemiz ve kesilmiş ellerin iğneye geçirmeye çalıştığı yünlü, saçaklı ama kalın bir iplik, dilini çıkarmış, astigmat olan ve cam dibi gözlük takmış, kirli sakallı bir teknik servis elemanı gibi gözüken flu bir adam var.

Fotoğraf, bize açık açık birşeyler anlatıyor bu çok belli ard arda gelen uyumsuzluklardan. Ellerinin kirli olması ama tırnakların bakımlı olması, ipliğin iğne deliği ile uyumsuz olması, denemeye devam eden ya da edecek olan kişinin işi ile yaptığı eylemin yine uyumsuz olması gibi. İşte bundan dolayı bu çalışmanın konsept bir çalışma olduğunu söyleyebilirdik.

Fotoğrafçı bize burada kısaca, birşeylerin olup olmayacağını kişinin bilmesi değil, sürekli o eylemin gerçekleşme ümidiyle denemeye devam etmesi olsa gerek. Bir tereddüt de yok bu eylemde. Çünkü kişi dilini çıkarmış ve deliğe bakarak eyleme odaklanmış. Ve bunun gerçekleşeceğine dair de inancı dolayısıyla ellerini ön plana çıkarmış.(Bunu fotoğrafçı yapıyor tabi.) Tüm mesele bundan ibaret.

Roland Barthes’in kavramları olan Studium ve Punctum’a[2008:41] da değinmek gerekli elbet. Studium, genel olarak bize gözüken ya da anlatılmak istenen şey. Punctum ise fotoğrafta yer alan bir ayrıntı. Studium’u herkes aynı görür ve fark eder. Punctum’u ise her kişi farklı algılar ve özgün/özel olarak farkeder.

1668-1774’te yaşamış bir insan. Yeni Bilim adlı eseriyle ön planda. Bu eseri; tarihi, üç ayrı aşamasıyla (yani Tanrılar çağı, kahramanlar çağı ve insanlar çağı) karakterize edilen ve böylece içkin anlamla donatılan bir süreç olarak açıklayarak anlaşılır hale getirmeye çalışmaktaydı.

Vico,”bütün tartışmaların üstünde duran bir hakikatin ebedi ve hiç sönmeyen ışığı parlar; sivil toplumun dünyası kesinlikle insanların eseridir.”(Vico,1948,Pasaj 331)

Yeni Bilim’in genel argümanı, insan toplumunun, eylemin ürünü olarak tanımlanan insani ilişkiler ile tarihsel ve toplumsal kurumlardan oluştuğu yönündeydi.

Vico, insan doğasının, aile gibi kurumların tarihsel gelişimi içerisinde açımlanıp ortaya konulması gereken belirli ilkelerde temellendiğini kabul ediyordu.